Followers

Tuesday, November 17, 2009

Nasi Arab

Exceli nasi arab nie aku masak ari ahad minggu lepas lg...tp mcm biasa la nk bubuh resepi tue punya lama...nasi arab nie dimakan bersama air asam + kari daging...ikut tekak masing2 k...aku suka je cicah daging yg ada dlm nasi tue ngam air asam...buat pedas2 skit...waalaaa...

Resepi nasi nie my hubby yg kasik...dia rajin browse kat internet...nt dia kasik la resepi dkt aku suh msk....uhuhuuh.....tk ingat dah address blog tue...

Nasi Arab
--------------

Bahan2:

1) 1/2 kg daging
2) 3 cawan beras basthmati
3) sedikit halia
4) 3 sudu jintan putih dikisar halus / ditumbuk
5) 7 biji lada hitam dikisar halus / ditumbuk
6) 1 sudu mentega / marjerin
7) garam gula
8) 10 ulas bawang merah ditumbuk
9) 7 ulas bawang putih ditumbuk
10) 1 sudu minyak masak

Cara Penyediaannya:-

1) Daging

Gaulkan daging dengan serbuk jintan putih, halia, lada hitam dan 1/2 bawang merah dan 1/2 bawang putih yang telah ditumbuk. Perap selama lebih kurang 1/2 jam. Tumis 1/2 bawang merah dan bawang putih selebihnya dengan minyak masak yang dicampur dengan mentega / marjerin beberapa minit sehingga nampak kekuningan. Masukkan daging yang diperap dan gaulkan dan masakkan selama lebih kurang 20 minit dengan api yang kecil. Periuk ditutup rapat.

2) Nasi

basuh beras sehingga betul-betul bersih. keringkan sekejap beras yang telah dibasuh dalam penapis selama 10 minit. Goreng setengah cawan beras tadi dalam sedikit minyak sehingga kekuningan dalam api yg kecil. Masukkan baki beras yang dikeringkan tadi dan gaulkan bersama beras yg telah kekuningan untuk 5 minit.

Masukkan daging yang di masak tadi kedalam beras yg digoreng dalam periuk dan digaul. Masukkan air secukupnya serta masukkan garam secukup rasa dan masakkan sehingga menjadi nasi. Sebolehnya dengan api yg sederhana. Anda pasti akan meleleh air liur menghidu baunya yang semerbak..

Untuk kari daging, korang refer je la dkt bhgn resepi dlm blog aku nie k...tk rajin lak nk paste blk...muahahha...

Air Asam
-----------------

Bahan2:

1 biji buah tomato dipotong nipis2
3 biji bawang merah dimayang
1 biji bawang besar dimayang
8 biji cili api dipotong - ikut citarasa
1 biji cili merah dipotong
Sedikit garam
1 sudu besar sos tomato
1 sudu sos cili
Air asam jawa
Sedikit belacan

Cara2 :

Campurkan kesemua bahan dah gaul rata. siap untuk dimakan....

No comments:

Related Posts with Thumbnails