Followers

Wednesday, June 30, 2010

Pengalaman Bersalin Secara Pembedahan Caesarean

Aku nk sambung lg kisah aku yg pnjg n lapuk nie...hhehhehe...so lps solat zohor, hubby pon anto aku ke spital slim river...b4 tue sempat lg berhenti kat 7e beli gula2 + aiskrim....heheheh...sempat lg mkn utk kali terakhir...

Dah smpi spital, mcm biasa kena register dulu...nurse siap tanyer nape aku pilih operation...aku ckp la doktor suspect bb besar...dlm report aku, doktor tulis suspected macrosomic bb...muahahaha...dahsyat tul istilah dia....

So kena wat checkup cam biasa la...dah itu prosedur deme kan...masa tgh tgg nurse utk bwk aku ke wad, hubby bg tau yg family dia on the way dah mai tm...so dijangka smpi dkt2 maghrib....masa tue irfan ada kat nursery dia lg...

Dkt2 kul 4 br dpt katil....hubby lepak kejap n dia terus blk...psl nt kalut nk ambk irfan lg...so tinggal la aku srg2...waaaaa....

Petang tue doktor pakar bius datang n nk jupe aku...byk la dia tanyer psl penyakit n berat aku...dia ada check skali bhgn blkg aku...maybe dia nk tgk kat mana la esok nk cucuk ubat bius...ngeri lak rasenyer...doktor ckp la kul 10pm nie aku kena mkn ubat gastrik psl start 12am, aku dah tk leh mkn n minum...kul 8am esok lak, lg skali aku kena mkn ubat gastrik dgn air stakat 1-2 sudu shj....

Doktor jgk terangkan psl bius yg aku akan trima esok iaitu separuh sedar...dia explain jgk bius penuh mcm mana....biasanyer kalau pesakit tk de masalah akan diberikan bius separuh sedar..mksd nyer hanya dr kaki ke pinggang sahaja terasa kebas....bhgn ke atas masih terasa...then kalau dlm masa 5min slps dpt bius masih tk rase kebas, br doktor akan bg bius penuh....itupon ada risiko lg....pastue kalau masa tue tetiba rase sesak nafas, pening ke...meaning bius tue dah menyerang paru2....mmg akan terus dibawa ke icu psl risiko pd pesakit...So mlm tue aku bantai minum air n mkn byk2...psl tkt lapar lak esok...

Malam tue puas aku tanyer dgn nurse kul bape esok aku kena operate...dia ckp tk pasti lg psl depends pd doktor pakar...psl ada jgk operation lain yg doktor nk kena handle...so mlm tue aku tido pon tk lena..psl rase tkt sgt..ye la...anak yg 1st ari tue aku bersalin normal..so kali nie pengalaman berbeza lak nk kena lalui...

Keesokan pg nyer, doktor2 dtg melawat patient..masa tue dr. zarina ada lg skali..dia cuba jelaskan lg skali dkt aku maybe bb yg akan keluar nt kecik...so itu risiko yg perlu aku hadapi..aku ckp aku leh trima n phm semua tue...

Pg tue aku tanyer jgk dgn nurse kul bape aku nk kena operate psl hubby aku duk tanyer..nt senang dia nk estimate masa nk dtg spital...aku suh je hubby dtg dlm kul 9am...then dlm kul 9.30am cam gt, nurse panggil aku ke blk ape ntah....dia suh aku baring,..katanyer nk psg tiub air kencing...aku cam terkejut...langsung tanyer nurse...sy dah nk kena operate ke...nurse ckp yer...waaa...langsung tk bg hint pape...terus ckp aku dah nk kena bwk ke operation theatre(ot)...dah la masa tue tk sempat ckp dkt hubby....aku siap ckp dkt nurse aku tk infrm lg dkt hubby...nurse tlg ambk kan hp aku..then aku call hubby kata dah nk kena bwk ke ot...mujur la hubby dah smpi...so nt dia akan tgg aku kat dpn pintu...aku pon dah siap nurse pakai kan bj utk operation....lg dug dag jantung aku...

Lps tue aku dipindahkan ke atas troli...masa tue mcm2 perasaan ada dlm pikiran aku...tkt ada...berdebar ada...masa kat pintu nk keluar, sempat la aku mtk maaf dkt hubby n bg hp aku dkt dia...tp kan...sempat lg hubby aku ambk gambo cemas aku kena usung ke ot..bertuah btl laki...



Masa nie muka aku pucat giler...muka org dlm ketakutan...

Yg pakai spek n free hair tue ialah dr. zarina...masa nie br nk kuar dr wad...


Diusung ke blk ot...waaaaa

Dah slamat nk msk ot....bye2 baba...

Hubby aku tk dibenarkan msk ot...tp aku tk kisah sbb aku tau dia mcm mana...exceli masa irfan dulu pon hubby tk msk masa aku banak normal ari tue...psl dia tk leh bau darah...kang nt dia lak pengsan kat sblh aku...

Masuk2 ot, aku terus ditkrkan ke troli lain lak...rasenyer mesti masing2 pakat nyumpah angkat aku yg berat 99kg masa tue...muahahaha....lps tue aku dimskkan ke 1 kawasan ape ntah utk doktor check keadaan aku masa tue lg skali...then br diusung ke blk ot....

Then tue aku diangkat ke bed operation..masa tue rase berdebo sgt2 ...tk leh ungkapkan ngam kata2 dah...dr. pakar bius tanyer lg skali aku sihat ke tk...kami sempat la sembang...dlm keadaan cuak, aku sempat lg tanyer doktor kalau2 aku leh dpt bius penuh...psl aku tk sanggup lak rasenyer bila tgk mcm2 peralatan dlm blk tue...doktor kata tk boleh...aku still kena bius separuh...

Then doktor bius suh aku duduk atas katil...masa tue dia suh aku tunduk sambil peluk bantal...dia akan cucuk bius di bhgn tulang blkg aku...masa tue tk rase sakit pon..cuma doktor kena hati2....aku lak ternmpk nurse duk siapkan peralatan utk operation..lg la aku rase cuak....

Lps tue aku baring lak...doktor bius tanyer aku sama ada aku rase kebas ke tk kat bhgn kaki...aku kata ada rase...aku rase dlm 10.30am gt, operation pon mula...doktor yg terlibat ialah dr. azua dgn dr. zarina...aku mmg leh nmpk ape jua yg diaorg duk buat dkt aku melalui pantulan drpd lampu ot yg bulat tue...aku ada gak la tgk kejap2..tue pon rase seriau..mmg dgr la segala bunyi n diaorg sembang....uhuuhuhuh...masa diaorg goyang perut aku nk kuarkan bb pon terasa...

Doktor pakar bius tk putus2 tanyer aku incase aku ada rase sesak nafas atau sewaktu dgn nyer...dlm kul 10.49am, bb ku slamat dikeluarkan melalui tingkap....uhuhuuh....alhamdulilah, syukur pd Allah...dah slamat semuanyer...mmg tk rase pape dah masa tue...rase lega sgt2...lps tue doktor2 n nurse pakat cuci n jahit pape yg patut...tp luka di luar diaorg just gam je....

Masa doktor tgh buat keje, medical assistance p cuci bb..lps tue depe bwk bb bg aku tgk jantina ape n tag pd bb....tkt kang nt slh bb lak....

Tapi yg paling aku tk leh lupa..doktor pakar bius bape kali pesan suh aku trnkan berat...muahahah..sempat lg dia..yo la..letih diaorg nk ngangkat aku...lepas dah settle semua, diaorg nk pindahkan aku atas troli..masa tue dlm kul 12pm...

Lepas tue aku dibawa ke blk pemulihan...kat sini aku duk dlm 1jam...diaorg nk pantau aku incase ada pape komplikasi lps operation tue...dlm kul 1pm, aku dibawa blk ke wad...masa tue bb dah dibawa ke katil aku...hubby pon ada skali...

Masa tue lah tgk bb...kami dpt bb boy seberat 3.6kg..pnjg 54cm...sape2 pon ckp...idak la beso mana smpi kena operate...tp pd aku, aku redha saje...janji semuanyer slamat kan...bb boy kami diberi nama Muhammad Iyad B. Rahaizal....


Nie la putera kedua kami...hehehhe....dpt tentera askar lg..tk tau la nk jd huru-hara mcm mana nt umah kami...

Nurse bg tau bius aku masih ada sehingga 6jam lg...so nurse suh aku baring je rehat....mengiring pon tk leh lg..masa tue kebas separuh bdn masih rase lg...tp aku langsung tk leh tido...uhuuhuh...so terasa sgt2 la lenguh blkg....masa tue pon aku tk leh mkn or minum pape lg...dlm masa yg sama aku kena suntik ubat utk elakkan darah beku psl asyik duk baring je...blood pressure aku pon sentiasa dipantau oleh nurse...

Lps dah hbs 6jam, nurse mai bg aku minum air...dlm masa yg sama, nurse dtg utk ajar aku toilet training...psl aku tk leh baring je...masa nk bgn tue tuhan je yg tau mcm mana...mmg sakit sgt2...uhuhuuh....tp nurse nie..nama dia kak ina..mmg terlalu baik layan aku...dia la ajar aku cara nk bgn yg btl mcm mana...dia jgk bwk aku g toilet....lupa nk ckp..beg air kencing aku dah pon dicabut...bila msk toilet, mmg dah tk sempat duduk...terus je terkencing...hbs basah semua...tp kak ina sabar je layan aku...terharu sgt rase...mekasih yer kak ina...

Kak ina ada gak bg tau kalau nk ke toilet bg tau lg..psl depe tkt patient pitam dlm toilet psl lemah lg kan...aku pon lps baring dkt katil br rase nk pitam...2nd time nk g toilet pon aku masih panggil nurse utk tlg...lg 1...sejak cabut beg air kencing, terasa ngilu lak dkt tut2...kdg2 rase conpuse nk kencing ke tk...dkt 1minggu lbh jgk rase ngilu tue...


12 comments:

Ina said...

mc na...gambar 1st yg ms mu tbaring atas troli tu aku nmpk mcm muka mak mu jerk...mmg sah mc na...mu ank kpd mak mu...muahhh...

nota sokongan: mmg ptt pun mu kena kuruskn badan ^_^

[leily.laily] said...

haaa.. aku gitu la dlu..
mmg ngilu giler**bg aku la** time die nak jolok tiub kt pundi kencing tu...eee, lebih sakit dr oper8.. haduyyai.. takut udah!!!

KOALAJEPONG said...

moklong : ish2..mu nie long...kalu bkn anak mok, anak peyer lg...dok kang anak mu...waaa..tlg2...tue la kater...dlm proses nk trnkan berat la nie...tggg...
lie : 2 la kater..mmg ngilu...uhuuhuhu...mu banak operate jgk ke alia ari tue?

Yo said...

Nadia - Wah, kak ina..panjang btul cite ni. Ase cam ngilu2 plak. Takpe lakan..sume da selamat.Klu ndia pun mst tak tau nk bayangkan perasaan ms tu kan...Mmg cuak la kan.Lagi2 mase da masuk bilik OT tu.

Raja Radiah said...

salam ina...dah selamat bersalin rupanya..huhu..nurse yg nama Kak Ina tu mmg baik..lemah lembut je orangnya..pasai radiah dulu pun bersalinkan E in c-section..fully bius lagi....lagi lahhh tido je pada hari kejadian..mmg lgsg tak jamah makanan...esok pagi2 dah kena bangun sebab nak tanggal tiub tu...uhuuu.....masih fobia sampai sekarang...

KOALAJEPONG said...

nadia : itu la nadia...semua tue pengalaman kan..cuma kena byk kan baca pape la...br tenang skit...
radiah : la ye ke..rupa2nyer ramai yg senasib...kak ina tue layan kita cam anak dia kan...mmg fobia tue tk hilang la...waaaa

Deqna said...

uisy panjang kisahnya yer...
lepas bersalin memang trauma kalau nak pi buang air kecik kan... haha

KOALAJEPONG said...

deqna : hehehhe..saje nk mengisi masa lapang sementara mood ada nie....itu la...mmg trauma sgt2...ngilu seh

irma said...

huhu...baca citer mu ni na...dgn perot2 aku naik ngilu....

ZIG said...

LOna,
kau membuat aku rasa tak de mood utk menambah anak....tolong,
sakit sgt...aku bygkan kesakitan terlebih bila aku duk kat tmpt tu...

KOALAJEPONG said...

ma : olos mu gok...ngilu kejap je...bila tgk muka anak, ilang la seme tue...hehehhe
gee : mu jgn gt gee...sakit tue Allah bg kejap je...cuma kdg2 pikiran aku je senget masa lam pantang....psl duk pk yg bkn2 je

Saliza sachari said...

Alahai, takut pula nak bersalin ceaser.

Related Posts with Thumbnails