Followers

Wednesday, November 16, 2011

Pizza Roti

Memandangkan saya tengah ada mood nk update blog, jdknya saya nk letak jgk entri yg dah lama basi...hhehhe...pizza roti...fuhhhh...gara2 penyakit M melanda, bercampur lak mengejar masa..jdknya saya gantikan doh pizza dengan roti keping...so tk yah nk bermandikan tepung semasa menguli doh...pastue nk tunggu doh mengembang lagi...so mmg mengambil masa...bg saya yg bekerja, mmg menjimatkan masa...

Pizza roti nie dah lama buat...tapi dpt sambutan dr kwn2 semasa posting gambar kat FB masa bulan puasa ari tue..yg saya terharu, siap ada kwn2 g beli oven...mmg masing2 teruja...sebabnya leh mkn piza dgn puas...topping bleh letak setebal yg mau...tabur aje...hahhaha...

Tapi not good la untuk dimakan acap kali...tang cheese yg paling tk tahan skali...sop2...

Pizza Roti
Resepi : Koalajepong

Bahan2:
Roti keping - (saya guna roti gardenia)
Inti ayam & sosej
Sos prego - saya guna perisa traditional
Cendawan butang - dipotong (saya guna ayam brand)
Nenas tin - dipotong dadu (saya guna ayam brand)
Lada benggala - dipotong memanjang (saya guna warna merah dan kuning...Time beli kat pasar, warna2 tue aje yg segar bugar)
Mozzarela Cheese - (saya guna yg ketul...so kena parut dulu cheese)
Serbuk oregano
Bawang Besar Holland - dipotong memanjang

Cara2 masak :
1. Sapukan marjerin pada tray pembakar.
2. Susun roti atas tray pembakar.
3. Sapukan permukaan roti dgn sos prego smpi rata.
4. Kemudian taburkan inti. Saya biasanya guna inti ayam dengan sosej. Jdknya terpulang pada masing2 nk letak inti apa...seafood ke...tuna ke....resepi untuk inti ayam dah sosej, boleh refer entri lama kat sini.
5. Tabur pula cendawan butang diikuti dengan nenas, bawang besar dan lada benggala.
6. Kemudian taburkan mozzarella cheese yg telah diparut. Lagi banyak cheese, lagi sodap...lomak pon byk melekat kat badan...muahaha.

7. Then last skali taburkan serbuk oregano. Yg nie kalau tk letak, rasa mcm tk lengkap la pizza kita.

8. Pastu bakar dlm oven selama 10min dgn suhu 180'c (depends pd oven masing2).

Dah masak pon..jom ngap reramai...kalau nk tgk cara2 buat doh, leh jenguk sini k...

7 comments:

cik cek said...

Resepi simple...yg cepat dimasak sedap dimakan...:D

KOALAJEPONG said...

@cik cek : setuju sgt ngam cik cek..lg2 kalau kita yg bekerja nie...

mekcumil said...

kene ade obeng gok ke?

KOALAJEPONG said...

@mekcumil : kalu nk bakar atas kuali leper pon boleh..make sure kuali tue ditutup...supaya wap dia terperangkap..nt br cantik cheese tue cair...ari tue kata en. kerol nk masak...doh buat ke idok? ala...suh je la en. kerol beli oven sutir...sebg hadiah..hik2

mekcumil said...

i dah try wat.... pakai kuali leper tu... jadi la jugok.... best....

KOALAJEPONG said...

@mek cumil : fuyoooo...ok ar tue...lps nie leh wat lg kang

siti hazreen said...

wah, nampak sedap ;)

Related Posts with Thumbnails