Followers

Wednesday, November 16, 2011

Devil Chocolate Cake

Kalau nak tau, saya memang suka mencuba baking kek...ntah la....jdk addict pulak...tp stakat nie kek yg simple2 je la...dlm kepala, masih byk senarai kek yg beratur utk dicuba..kena tgg mood RAJIN dtg pulak...

Smpikan ada kawan saya tanya..tk jemu ke buat kek? Rasanya sebab utama pon sbb minat sama..jdk sanggup buat apa saja..mata pon sanggup je bertahan...hik2...

Kek setan nie paling mendapat sambutan..gamaknya sebab coklat ganache yg melimpah ruah...dilitupi lak ngam cheese...pastue ada lak parutan coklat...waduh2...bila timbang, terus weng penimbang tue..hahhaa...alhamdulillah, kek nie mendapat respond yg positif...tq all...

Saya intai2 resepi dr umah Kak Nor Secubit Garam...leh tgk sini...saya ada gak tgk dr Kak Mieza...klik sini ye...mekasih semua sudi share resepi...saya mtk izin nk tepek kat sini lak...

DEVIL CHOCOLATE CAKE
Sumber : Kak Nor Secubit Garam & Kak Mieza
Olahan : Koalajepong

Bahan-bahan:-
1 cawan tepung
1/4 cawan serbuk koko
3/4 sk bicarbonate soda
1/4 sk garam
1/2 cawan gula kastor
1/2 cawan brown sugar
65 gm butter
1 biji telur gred A
1 sk esen vanilla
1/4 cawan buttermilk- (homemade - 1/4 cawan susu segar + 1/2 sk cuka, biarkan selama 20 minit)
1/2 cawan air suam

Cara-caranya:
1. Panaskan oven pada 170'C dan sediakan tin pembakar (saya guna loyang bulat saiz 8inci).
2. Ayak tepung, serbuk koko, soda bicarbonate, dan garam. Ketepikan.
3. Pukul butter dengan gula hingga ringan dan kembang. Tambahkan telur.
4. Bila semua dah sebati, masukkan bahan ayak dan bahan basah (buttermilk + air suam) dalam 3 bahagian, kemudian masukkan vanilla.
5. Tuang dalam tin pembakar dan bakar selama 30 minit atau hingga masak.

Cream Cheese Frosting
125 g Philadelphia cheese - saya guna 83gm
63 gm butter - saya guna 42gm
1/4 cawan gula icing - 42gm
1/2 sk esen vanilla
Sedikit jus lemon - saya tk letak

Pukul cheese dan butter hingga berkrim. Tambahkan gula icing, vanilla dan jus lemon. Kalau ikut resepi asal, mmg akan ada berlebih. Sebab tue saya kurangkan kandungan bahan.

Chocolate Ganache
100 ml double cream with at least 30% fat content- saya guna whippping cream sebyk 67ml
125 gm dark chocolate- cincang (saya guna 83gm)
Sedikit garam - saya tk letak
1 sudu kecil minyak jagung - saya tambah

Dengan cara double boiling, panaskan krim hingga hampir mendidih. Tambahkan dark chocolate dan garam dan dikacau hingga coklat cair (saya tambah minyak jagung). Angkat dari dapur dan teruskan mengacau hingga elok sebati.

Bila kek sudah sejuk, tuangkan adunan cheese dan coklat ganache di atasnya. Saya tambah coklat parut di bhgn atas. Terpulang nk deco mcm mana n letak apa...

4 comments:

cik cek said...

Takuttttt...nama kek ni mengancam...semengancam rasanya jugak...kak cek pun dah try resepi ni...gabungan cream cheese ngan topping coklat ganache tu memang umpphhh....:D

KOALAJEPONG said...

@cik cek : 2 la kak..mmg mengancam hbs...muahahha...mmg best giler

Mieza said...

Ina..sedapnya kek ni..dah lama akak tak buat...nak sikit! Semoga rezeki makin bertambah2 dgn tempahan yg banyak tu :)

KOALAJEPONG said...

@mieza : 2 la kak..kek nie mmg superb...tq kak atas doa tue...sama2 la kita berbusiness..ekekeke

Related Posts with Thumbnails