Followers

Wednesday, November 3, 2010

Kek Kuda Belang

Malam semlm aku baking kek lg...uwaaaa...cam meroyan je psl asyik baking kek...smpikan mcgee tanyer aku...awat aku suka ngat buat kek...jawapan dia...time buat tue agak mudah then tgg bakar je...tk renyah la bg aku....lg 1 sbb hubby suka jgk request suh buatkan kek...kek marble nie pon dia jgk yg nk...dah 1-2minggu jgk la..sowi yer baba, lmbt plak...hehehehe....

Mcm biasa...lately aku suka mencodek resepi dr umah kak umi...minta izin ye kak nk paste dkt umah ina plak...heheheh....kak umi lak ambk resepi nie dr Gert...dpt feedback dr kwn2 kata kek nie lembut...agaknyer gebu cam tuan yg baking kot...muahahah..pasan terlbh la plak...

Tp tue la...aku nyer kek tk leh lawan kek tokei..uhuuhuh...tk tau la mcm mana masa wat layer tue...mmg aku start dr tgh loyang...lama2 dia jdk senget....lantai dapur kot tk rata...hahahha..slhkan lantai plak..pdhal tgn sendiri yg senget...muahaha

KEK KUDA BELANG
(Sumber: Gert)


Bahan2:

6 biji telur
110 gm gula kastor
150 gm tepung kek
1/2 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu besar ovalet
100 gm mentega - dicairkan
30 gm susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanila
*2 sudu besar serbuk koko - aku guna brand Van Houten
*1 sudu kecil kopi segera - aku guna nescafe
*campurkan kedua2 bahan dengan 3-4 sudu besar air panas, kacau sebati

Cara2 masak:
  1. Panaskan dulu oven pada suhu 170 C - ikut kesesuaian oven masing2.
  2. Ayak tepung dan serbuk penaik, ketepikan.
  3. Pukul telur, tepung, gula dan ovalet pada kelajuan maksima selama 10 minit sehingga adunan bertukar keputihan dan berkrim. Untuk uji adunan, angkat adunan dengan pemukul dan buat kiraan 1 -10 baru adunan jatuh.
  4. Tuangkan mentega cair, susu pekat manis dan esen vanila, pukul pada kelajuan perlahan.
  5. Bahagikan adunan kepada 2 sama banyak. Masukkan bancuhan pes coklat pada salah satu adunan dan biarkan satu lg adunan pada warna asal.
  6. Dengan menggunakan sudu makan, skopkan 3 sudu besar adunan kosong betul2 di tengah loyang kek. Kemudian skop lagi 3 adunan coklat dan letakkan betul2 ke atas adunan kosong tadi.
  7. Ulangi langkah ini secara berselang seli hingga separuh adunan habis. Sambung lapisan dengan mengurangkan kepada 2 skop pula.
  8. Kurangkan jumlah adunan sedikit-sedikit sehingga yang terakhir kepada 1 skop sahaja. Lapisan bulatan akan jadi semakin lama semakin kecil nnt.
  9. Letakkan di tengah2 oven dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan tadi selama lebih kurang 40 - 45 minit atau sehingga kuning keemasan. Biarkan kek dalam loyang selama 10 minit sebelum diterbalikkan ke atas wire rack untuk sejuk sepenuhnya.
Note : Emulsifer is a stabilizer for cake batter when beaten rapidly, provide delicate and soft texture to cake.



7 comments:

Ina said...

wi la ke aku sket....

KOALAJEPONG said...

olos long...hbs dok starang dos...nt aku wat ke mu deh

Deqna said...

first time ni dengar kek kuda belang ni.. selalu dengar kek lapis jer..

saya ni bab baking membaking memang lah fail.. jeles tgk org pandai wat kuih/kek..

ZIG said...

terus telan air liur tgk kek ni..aduish

KOALAJEPONG said...

deqna : hehehe...sama je 2..nama je lain...idak la pandai..try n error jgk
gee : meh aku baking ke mu

http://blogobo.com/ said...

nampak sodap kek ni..
tak nak bg test ke? hehehe
-------------------------------
hye.. jemput ke website baru saya..
http://blogobo.com/
thanks.. kalau baik hati buat la post di blog anda tentang webiste sy..

Anonymous said...

ni kek marble lah bangang

Related Posts with Thumbnails