Followers

Friday, July 30, 2010

Bekalan Tak Cukup

Dah dekat 2 minggu aku masuk keje selps cuti selama 2 bulan...itu pon aku rase ambk masa nk panaskan injin balik..uhuhuuhuhu..byk benda yg aku dah lupa especially bila org tanyer psl coding...

Semalam bawak iyad g klinik utk checkup bulanan + imunisasi 2bulan...aku tanyer gak ngam nurse sama ada leh cucuk ke tk psl iyad masih selsema..dia ckp boleh...demam je yg tk bleh cucuk...patutnyer last week lg tp disbbkan iyad selsema, idak la aku bwk...



Cakap psl selsema...semlm masa bwk g klinik...ada srg akak nie bg petua utk hilangkan kahak + ketidakselesaan bb semasa bernafas bila selsema...dia ckp ketuk kunyit hidup smpi kuar air..then campur ngam kapur mkn...pastue sapu dkt batang hidung bb....aku ada cuba la mlm td...alhamdulillah rasenye iyad leh tido lena...ada jgk bunyi2 tang idung dia tue...tp dah byk kurang la..mekasih yer kak bg petua...so sape2 yg ada prob mcm nie, leh la cuba petua nie...psl kalau bb kecik sgt, tk de raseyer ubat utk cairkan kahak..tmbh2 bb tk reiti nk kuarkan kahak tue..mcm iyad, time dia bersin tue kuar la skali kahak...

Time timbang tue, diam je dia duduk kat atas penimbang tue..berat terbaru iyad 5.5kg...uhuhuuhu...dkt klinik ramai yg tegur kata iyad nie bosar...aku lak rase cam kecik je iyad...org lain tgk kata besar...dkt nursery pon, bb sitter ckp iyad paling bosar dkt taska..ingatkan anak si sayed lg bosar....tk kisah la, janji sihat ok la...bak kata hubby aku la..gamaknyer ibu ngam baba bosar...so tk terasa la anak tue bosar..muahaha...

Masa nurse duk interview aku psl iyad, iyad senyum je manjang dkt nurse tue...kebetulan lak nurse tue pregnant..gamaknyer bb kat dlm peyot gegirl kot..psl iyad galak semcm je...masa nk cucuk pon sama...iyad duk tenung je dkt nurse tue...ekekeke...time cucuk tue, iyad bgs..dia nagis time cucuk je...lps tue ok je...gud boy anak ibu nie...

Aku nk cite psl susu lak...exceli sejak keje nie, aku perah at least 2x masa ada kat opis..itu pon dpt tk byk...masih tidak mencukupi utk iyad...start semlm ngam kelmarin, bb sitter ckp iyad wat perangai tk mo minum susu tepung...siap nagis2...dia cuma nk minum susu perah aje...lanie aku just dpt bg stok dlm 4oz je utk diminum dkt taska...eemmm...sian plak dkt iyad...aku kena byk kan pam lg...lanie duk pakai pam manual je...insya-allah, nt nk g beli pam letrik lak...lately tk larat btl nk pam nyer...asyik terlelap aje...mcm mana la hasil tenusu nk byk..muahahaha...

Pagi td lak dlm kul 6.15am, aku perah susu..dpt dlm 2oz...dlm minggu nie, tiap kali pam just dpt 2oz je..kalau last week, time tgh ari byk gak aku dpt...min dlm 3oz..kdg2 dkt 4oz....gamaknyer minggu nie asyik tido lmbt je..tido tk ckp..bila tido tk ckp, time mengepam tue aku asyik terlelap je...mlm td mmg dah tahap tepu ngantuk..kul 10pm++ dah tido...smpikan bantal tertindan iyad pon aku tk sedo..mujur la hubby kejutkan aku bg tau...uhuhuhuuh....

Lgpon bkn ape nk pakai pam letrik...jimat masa skit...leh pam dua2 belah skaligus dlm 1 masa...kalau pam manual, kena gilir2 lak...kat situ dah ambk masa lama...uhuhuuhu...start ptg semlm pon aku dah mula minum susu anmum..psl ramai yg ckp leh tmbh hasil tenusu...hrp2nyer susu byk la nt....

Harapnyer nanti dengan adanyer pam letrik, dpt la membantu menambah susu...lg la tk lama lg nk pose...risau jgk aku...lanie pon tk byk...aku kena cuba lg la crk alternatif lain utk bg susu byk...lanie aku duk minum air longan + kurma merah, habatulsauda...susu anmum br aje cuba...ada jgk beli pil fenugreek (halba)..yg nie simpan utk bln pose...

Kalu ikutkan hubby aku, dia nk belikan pam utk perah sisi lembu dkt aku..katanyer lg produktif..kureng asam btl la laki aku nie kan...uhuhuuhuhu...nk buat mcm mana...

Papepon, moga impian aku nk bg full breastfeed dkt iyad tercapai..amin...kalau ada sape2 ada petua nk byk kan susu, pls let me know k...

No comments:

Related Posts with Thumbnails