Followers

Friday, July 2, 2010

Hoooreeyyy

Yahoooooo...ari nie merupakan ari yg ke44 aku berpantang...jdk nyer esok ari merdeka utk aku...tp tk leh nk merdeka sepenuhnyer la...masih ada lg benda yg aku kena pantang lg..especially tang makanan...mcm mana pon...aku tk kisah la...demi utk memastikan luka dalaman n luaran operation ari tue cpt sembuh....

Mcm MIL ckp la...aku tk leh angkat benda2 berat lg...so en. hubby, kena ingat yer...tk leh membuli sy lg...sy lak yg leh buli...hehehehe...



Exceli luka luaran br je nk baik...kalau tk, rasenyer dah lama kot sembuh...ada cite jgk di sebalik semua tue...luka kat luar dah nk kering pon masa ari yg ke10 ari tue...pastue ada org bg tau suh sapu manjakani dkt luka tue..bg cpt baik...aku pon dgn bangganyer sapu la 1x....dang2 tue terus berair n bengkak2...siap ada isi dr dalam lak terbojol keluar...waaaaa....rase nk nagis kering je...maybe kulit aku tk tahan kot...

Pastue bermula la episod kena ulang alik ke klinik selama 1 minggu utk cuci lak...spatutnyer minggu ke3 berpantang dah nk blk penang...tp terpaksa hold dulu la...siap kuar air warna kuning lg dkt luka tue...tp bkn nanah la...aku masa tue dah mula pk mcm2...tkt lak terbukak blk dkt luka tue...luka kat luar doktor just gam je masa operate ari tue...

Sejak kes tue, aku mtk hubby belikan air garam dkt farmasi..psl aku nk cuci sendiri dkt umah...bg cpt baik skit luka tue...dkt klinik pon nurse pakai air garam utk cuci luka tue...

Masa ari last iaitu ari kamis g klinik utk cuci, aku kena jumpa doktor azlina plak utk check luka...dia nk tgk la ape jd dkt luka tue slps dicuci selama 1 minggu....masa tue air warna kuning ada skit2 je....cuma tinggal isi lbh tue aje terbojol lg skit...pastue doktor bg ayat ngok ngek skit...dia nk potong idup2 isi lbh tue tanpa bius...dia ckp nt tk cantik lak...waaaa..aku mmg buat muka tk nk la...siap doktor lak ckp...akak nie nk ke tk nk sy potong nie...kalau tk nk, doktor nk suh aku dtg lg 1 minggu....

Sure la aku ckp tk nk..sakit siot nk buang isi lbh tue tanpa bius...silap2 ari bln, aku meraung lak nt...riuh lak 1 klinik...masa tue ada la benang dr dlm terkeluar...aku tanyer la psl benang tue..doktor ckp jgn risau psl benang tue kat luar nyer...dia siap tarik benang tue..siot btl la...ngilu la doktor...rase cam nk sepak je...tp idak la aku sepak doktor masa tue...dia siap ckp...sebagai doktor dia mmg kejam...statement yg ckp terhiris tau....

Bayangkan la kalau aku buang isi lbh tue, mesti sakit blk..dah la keesokan ari nyer kami nk blk pantang kat penang lak...bila aku cite dkt nurse, depe ckp kalau buang tanpa bius mesti sakit...tau tk per...uhuhuuhu...mcm la aku nie mesin kan..sesuka hati je nk buang...mcm hubby ckp la..tk kisah la tk cantik dkt luka tue...mcm la aku nk pakai seluar nmpk pusat kan...muahaah..i lap u laling...

Selama 44ari berpantang nie...menu aku seperti di bwh yer:
1. Breakfast - biskut cicah milo
2. Lunch - nasi lauk sup ikan atau singgang ikan
3. Minum ptg - biskut cicah milo
4. Dinner - nasi lauk sup ikan atau singgang ikan

Aku mmg tk berani nk mkn benda lain kecuali makanan itu aje..air msk mmg byk la aku minum...utk pelawasan jgk kan...kes nyer jd tkt nk mkn sebarangan gara2 manjakani tue...aku jd serik tkt slh mkn, luka jd teruk blk..especilly luka kat dlm yg kite tk tau mcm mana rupernyer...rasenyer dah tk sanggup nk menanggung seksa tue...

Tapi kan...ada hikmah jgk mkn lauk2 mcm gt..at least berat aku dah byk trn...yahoooo...muahahaha...ada setgh pendapat mengatakan kalau nk kurus, jgn mkn nasi..pd aku..nasi tue penting sebagai makanan ruji org msia...kalau nk diet, nasi tetap kena ambk..cuma lauk pauk tue kena ubah...just mkn lauk rebus2, kukus atau panggang saje...mmg mujarab...psl aku skali mkn nasi, mmg belambak aku letak nasi...hehehehe...

N3 lps aku ada bg tau berat aku masa nk bersalin 99kg...hahahha...lg 1kg nk 100kg...giler berat...then berat selps bersalin jd 91kg...meaning 8kg hilang...then masa g klinik ketika 33ari, berat aku 81kg....dah trn 18kg....hehehhe...hepi sgh rase..berat kembali ke asal seblm pregnant ari tue...tp ari nie dah 44ari..hrp2 nyer berat trn lg...so lanie tk tau berat aku bape kg dah...utk permulaan nie, aku target nk trnkan smpi 70kg dulu...kalau tercapai, then target seterusnya 60kg....hrp2nyer jgn jd angan2 mat jening saje....

Seksa la bila bdn kembang sgt...nk crk bj pon ssh...uhuhuhu...jdknyer masa pregnant dkt iyad, berat naik sebyk 18kg...masa irfan ari tue, naik 28kg..uhuuhuh...sbb tue la lemak byk sgt tertinggal lps bersalin kat irfan...kali nie aku kena keras hati la utk meneruskan perjuangan trnkan berat...gee..meh la join aku...

4 comments:

Ina said...

congrat! teruskn usaha anda utk menurunkn berat badan...hehehe...

KOALAJEPONG said...

moklong : meacih long...kena berusaha gigh lg nie

ZIG said...

xceli aku dh hilang smngt
nk kurangkan makn ni....ada benda je terbuku kat hati den ni..
bila la aku nk luahkan problem aku ni..skang ni aku pendam dulu la segalanya, sbb rasa cam tak penting utk di definasi kan kat korng...cerita pasal mde yg sama jgk...diet + peknen + polyps..
dh fedup dh

KOALAJEPONG said...

dak pe al ge...cite je la dkt kami nie..at least mu rase tenang skit...cite dkt email k...kami sedia membantu anda..hehehhe

Related Posts with Thumbnails