Followers

Monday, December 13, 2010

Pajeri Nenas

Kita layan lagi lauk tengahari semlm....pajeri nenas...my hubby request suh masak...exceli nie kali ke2 aku masak pajeri nenas...tp masih tidak memenuhi tekak chef rahaizal...what to do...tp chef ckp ok la dr 1st time buat ari tue yg langsung tk de rase kerisik katanyer...sop2....

Aku nyer kuah agak cerah warnanye...kalau kat kedai, aku tgk agak gelap la skit warna kuah dia...pd kawan2 yg expert, share la ngam aku..ape lg yg kurang...tp mak mertua ckp lg sodap letak udang kering atau udang basah...size kecik2 comei 2...tp aku tk dpt nk letak sbb hubby ada gout...

Memang lauk pajeri aku suka...tk kisah la letak terung ke..nenas ke..mmg i like...bila la nk menjadi pajeri aku nie...

Pajeri Nenas
Source : Mak Mertuaku

Bahan2 tumbuk:
10 biji bawang merah
4 biji bawang putuh
1/2 inci halia

Bahan2 tumis:
2 biji bawang putih*
2 biji bawang merah*
1/2 inci halia*
1 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
3 biji cengkih
(* Dimayang)

Bahan2 lain:
1 biji nenas - dipotong
1 mangkuk kecil santan pekat
1 pek kecil rempah kari ayam babas
3 sudu besar kerisik
Sedikit minyak
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto
Air secukupnya

Cara2 masak:
1. Gaul bahan2 tumbuk dengan rempah kari ayam,santan dan kerisik (bahan A).
2. Panaskan minyak. Apabila minyak panas, tumis hingga garing bahan A dan bahan2 tumis.
3. Tumis sehingga rempah garing.
4. Kemudian masukkan air secukupnya dan perasakan garam+ajinamoto.
5. Gaul rata dan masukkan nenas. Masak sehingga air nenas turun.

Pada yg bleh mkn udang, masa tumbuk bawang2, leh masukkan udang skali..baru la terangkat aku rase...tp tue la..kuah aku pekat la plak...bila mkn waktu mlm, br aku tmbh air lg...uhuuhuhu

Memborong di pasar basah tanjong malim amat la sronok...psl nyer..buat diriku yg begitu rajin, leh beli nenas yg dah siap dibuang kulit...hahahhaha...tgk tue...cantik je kan...aku beli sebiji dgn harga rm3 skali ngam buang kulit...cuba aku yg buat..lunyai nenas tue...silap2 kering tk de air dah...masa berejam spend utk buang kulit nenas je gamaknyer...

Sama jgk kaedah nyer dgn ikan..mak aku heran bila time dia basuh ikan..kat sini dia ckp dah buang perut siap2..tinggal basuh je...kalau kat kg aku, ngak kerajinan la pakcik2 yg menjual ikan nk siang siap2...so betapa bertuahnya aku....aku nie bkn apa...bab2 siang ikan mmg lombap...

Jadiknye...mmg tk de alasan la kata malas masak...semua bahan dah di depan mata....aku la 2 slh srg yg termasuk dlm list...kah2

No comments:

Related Posts with Thumbnails