Followers

Tuesday, April 5, 2011

Chocolate Cup Cake

Kali nie rajin lak aku nk bersiaran...mood tgh ada...hehhehe...ari sabtu baru nie aku try buat chocolate cup cake with buttercream deco...bkn apa...bln 3 ari tue aku ada join kelas deco guna buttercream...so nie la br ada kesempatan nk praktis ilmu yg cikgu bagi..uhuhuuh..psl kelas tue...nt ada masa, aku cite ok...

Resepi chocolate cup cake aku c&p dr umah kak yati...mekasih ye kak...mmg happening la try resepi dr blog kak yatie..stakat nie menjadi la..cuma tang gula aku kurangkan...aku buat dlm 1 1/2 adunan...so leh dpt dlm 50biji cup cake...

Chocolate Cup Cake
Sumber : Yatie's Cooking

Bahan - bahan:
300g tepung (450g tepung)
350g gula
1/2 cwn serbuk koko (3/4 cwn serbuk koko)
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat (2 1/4 sudu kecil soda bikarbonat)
1/2 cwn butter (3/4 cwn butter)
2 sudu kecil esen vanilla (3 sudu kecil esen vanilla)
1 1/2 cwn susu segar (2 1/4 cwn susu segar)
* 2 biji telur (3 biji telur)

Cara - cara:
1. Campurkan kesemua bahan (Kecuali *) dlm mangkuk. Pukul dgn kelajuan rendah pada permulaan untuk sebatikan adunan. Kemudian pukul dengna kelajuan tinggi lebih kurang selama 2 minit.
2. Lepas itu tambah telur & pukul dgn kelajuan tinggi selama 2 minit lagi.
3. Sudukan adunan dlm mangkuk atau bekas cupcakes & masak mengikut kesesuaian oven masing-masing (aku msk dlm 25min ngam suhu 170c).

Buttercream
Sumber : Cikgu Adibah

Bahan-bahan :
750gram cream well
500gram gula ising
250gram mentega/marjerin

Cara-cara :
1. Pukul cream well dan mentega hingga kembang.
2. Ayak gula ising semasa hendak digunakan.
3. Masukkan gula ising. Pukul hingga warna jdk putih dan kembang.
4. Letakkan warna ikut pd kreativiti masing2.


No comments:

Related Posts with Thumbnails