Followers

Sunday, December 4, 2011

Ikan Sardin Jepun Masak Sambal Harum

Nasi goreng pagi td saya gandingkan dengan ikan sardin jepun masak sambal harum...exceli petang semlm pon saya masak lauk ini juga..memandangkan tgk hubby mkn nasi bertmbh2 petang semlm, jdknya saya masak lg pagi nie...hehehhe...senang cite kan...tak yah pening pala nk pk dah...

Kalau nak tau, lauk sambal merupakan lauk kegemaran suami saya...tk kisah la...ayam ke..ikan ke...daging ke..atau pape jua bahan mentah...kalau dibuat sambal mmg dia suka...jdknya saya nie agak pening jgk la nk variasi kan lauk sambal nie...mksdnyer tk de la sambal yg biasa duk masak...

Jadiknya saya terpikir nak tambah daun kari dengan halba campur...letak je bahan2 yg mmg ada kat umah...nasib la kan...mujur suami suka...dia yg penting, cili kena masak betul2 sampai garing...itu je la yg sentiasa ditegur...uhuhuhu....

Masa saya g pasar basah ari sabtu baru nie...saya ada beli 2 ekor ikan sardin jepun....kalau ikutkan tinggal 3 ekor je lagi dkt pakcik haji...tp disebabkan ikan yg lg sekor tk bape nk elok bhgn luarnya, sy tk ambk..sayang kan...pasal ikan sardin jepun yg saya beli nie saiz dia agak besar dan montot je badan dia...geram je tgk...muahaha...pakcik tue siap potong dua...sbbnya udah besar sgt dari saiz sardin biasa...tapi isi dia mmg sedap..manis dan segar je....

Ikan Sardin Jepun Masak Sambal Harum
Resepi : Koalajepong

Bahan2 :
2 ekor sardin jepun (dipotong 2 dan digoreng terlebih dahulu - disapu dengan serbuk kunyit dan garam)
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
5 sudu besar cili boh
1 mangkuk kecil air asam jawa
2 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
Garam
Ajinamoto

Cara2 masak:
1. Tumbuk bawang merah, bawang putih hingga lumat.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk, daun kari dan halba campur.
3. Apabila garing, masukkan cili boh.
4. Masak sehingga cili boh garing dan naik minyak.
5. Masukkan air asam jawa, garam dan ajinamoto.
6. Apabila kuah menggelegak, masukkan ikan.

2 comments:

Dalila Hamid said...

ish... nmpak sedap!!

KOALAJEPONG said...

Dalila Hamid : tq dela...nk wat mcm mana...kena la jgk msk walaupon ari nie kena kerja..sop2...

Related Posts with Thumbnails