Followers

Sunday, December 4, 2011

Nasi Goreng Lagi

Assalamualaikum dan selamat tengahari semua...pagi td breakfast apa kawan2? Pagi tadi saya just goreng nasi dan ikan sardin jepun masak sambal harum...dan juga nuget untuk maman irfan dan iyad...

Exceli ari nie dr pagi smpi petang saya kena kerja...uwaaaaa....masa bos ckp kena kerja ari nie rasa mcm berat je nk dtg opis...ye la...psl dlm mind dah set ari nie ari cuti...so saya tinggalkan dua org hero kat umah ngam baba dia...nasib la kan...tp tue la..biasanye bila duk ngam baba, dua2 bdk nie jdk baik je...tido pon kerap...kalau duk ngam saya, asyik berperang je....

Pagi td pon dua2 hero saya bgn awl...tk payah gerak pon udah bangun...sy bg tau la dkt si abang..ari nie ibu kena kerja, nk kena g opis...time nk mandikan diaorg, irfan sibuk duk kata dia deman....siap suh saya rasa suhu badan dia...saya ckp la dedar skit je...

Pastu dia masih tk puas hati...katanya dia demam dan nk kena ikut saya pergi opis...saya ckp la mana boleh ikut...psl ibu duk opis smpi petang...org demam kena duk umah je la...rehat...nt duk opis nk baring tang mana...

Sampai2 kat bhgn parking, sesi airmata pon bermula...si abg dah cebik muka sambil kuar airmata..si iyad lak terbaring lentang sambil nagis dah...tp yg over si irfan la....adeh2..nasib2...

Saya mmg tk sempat td nk mkn kat umah...so bwk bento ke opis....dpt la opismate rasa brg sesudu dua...muahahha...jemput mkn semua....

B4 nie pernah post resepi nasi goreng nie...bleh refer kat sini k...yg nie kuantiti lbh skit...sbb saya budget utk 3banak mkn smpi lebam petang...muahahha...

Nasi Goreng Maktok
Sumber : Mak Mertua
Olahan : Koalajepong

Bahan2:
3 mangkuk kecil nasi
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
6 biji cili merah
1 sudu besar udang kering
4cm belacan
1 sudu besar kicap manis
2 biji telur
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto

Cara2 masak :
1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, udang kering, belacan dan cili merah (psst...saya lg suka tumbuk dr blender..sbb lg kick...kalau nk lg best, letak ikan goreng semlm...)
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk hingga agak garing.
3. Kemudian masukkan telur dan gaul hancur telur.
4. Masukkan nasi, kicap manis, garam dan ajinamoto.
5. Gaul hingga nasi rata dan sedia utk dingap...

No comments:

Related Posts with Thumbnails