Followers

Thursday, August 19, 2010

Ayam Masak Merah

Lps balik dari sogo tue, smpi2 umah iyad mengamuk sakan...susu badan lak dah tk de..kering sudah...sian plak dkt iyad..kalau aku tau, aku tk poser...bg susu tepung pon tk nk..masa nie tk tau lg dia tk bo minum dah susu dutch lady...tgg next entry aku cite detail k...

So lmbt jgk la aku leh msk petang tue...mujur ada baba pujuk iyad...iyad tertido kat atas bahu baba je...lotih nagis gamaknyer...dkt2 kul 6pm br aku leh msk dapur...ngam ujan lebat lg masa tue...demi my hubby, ku redah jgk kuar umah ambk serai...

Petang tue aku masak nasi kuning, ayam msk merah + sup sayur...jom layan...

Ayam Masak Merah

Bahan2:


7 ketul ayam - digoreng terlebih dahulu (digaul dengan serbuk kunyit, garam & air cuka)
1 batang serai dititik
3 ulas bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1/2 inci halia - ditumbuk
2 sudu besar cili mesin
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
Air asam jawa
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto
1 biji cili merah - belah 3

Cara2 masak:
1. Panaskan minyak ke dalam kuali. Apabila minyak panas, masukkan bawang merah, halia dan bawang putih yg telah ditumbuk bersama.
2. Masukkan serai dan tumis sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan cili mesin dan tumis sehingga garing.
4. Apabila cili mesin garing, masukkan sos tomato dan sos cili.
5. Masukkan garam dan ajinamoto.
6. Kemudian apabila sos garing, masukkan air asam jawa secukupnya.
7. Masukkan ayam dan gaul rata.
8. Last skali, taruk cili merah untuk hiasan.


No comments:

Related Posts with Thumbnails