Followers

Tuesday, August 3, 2010

Sup Lobak Putih Suka Suki

Mlm semalam aku ada masak sup lobak putih...pastu main bubuh je pape bahan2 yg ada...sup nie agak pedas la...aku nie nama je org ganu tp suka pedas...lgpon nk menghilangkan rase pahit lobak putih tue sama...aku just mkn sup nie je...nie pon kerana nk nambahkan susu badan...hrp2nyer usaha aku yg mcm2 nie berhasil...mudah2an...amin...

Utk hubby lak aku msk ikan siakap masak sambal kicap, sayur kailan ikan masin, ikan goreng & air asam...




Tapi ada jgk la slack nya...ikan sambal kicap hubby ckp rase pahit sbb lama sgt tumis kicap tue..aku rase btl gak..biasa aku taruk masa dah nk ttp api..kelam kibut psl msk byk jenis jgk...asam keping lak aku potong halus2...hubby tk suka psl terkunyah ngam asam2 skali...patut la masam katanyer..haahaha..mtk ampun yer laling...jom tgk bahan2 dia...

Bahan2 :
1/3 batang lobak putih - dipotong 8
1/3 batang lobak merah - dipotong 4
1 biji ubi kentang - dipotong 4
1 biji ubi keledek oren - dipotong 4
1 biji bawang besar - dipotong 4
3 batang jagung muda - dipotong serong
2 pokok daun kucai
Sedikit daun bawang - dipotong halus
Sedikit daun sup - dipotong halus
2 biji bawang merah
10 biji lada hitam
2 biji bawang putih - diketuk
2 biji cili api - diketuk
1/2 kiub ayam knorr
Air secukupnya
Sedikit lada sulah
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto

Cara2 masak :
1. Tumbuk bawang merah dengan lada hitam.
2. Panaskan minyak masak dan tumis bahan tumbuk, bawang putih dan cili api.
3. Tumis hingga naik bau.
4. Kemudian masukkan air, lobak putih, lobak merah, ubi kentang, ubi keledek, garam, ajinamoto, lada sulah dan kiub ayam knorr.
5. Masak sehingga semua ubi empuk.
6. Kemdian masukkan jagung muda, bawang besar, daun kucai, daun bawang dan daun sup.
7. Perasakan ikut tekak masing2 yer...cam aku suka pedas..kalau yg tk suka pedas, leh kurangkan lada hitam & tk taruk cili api.

No comments:

Related Posts with Thumbnails