Followers

Friday, August 20, 2010

Ayam Sambal Marvellous

Uhuhuuh...bulan pose nie mmg mencabar btl la nk masak..psl dah buntu nk msk ape utk bukak poser + sahur...mmg kekeringan idea...dah la hubby byk yg dia kena pantang lately psl kena gout...so pilihan yg ada hanyalah ayam dan telur...hubby suh je aku msk lauk yg aku nk mkn..tp tahap kemalasan + penat utk msk lauk utama byk jenis...

So ari tue aku ada jupe resepi ayam msk marvellous dkt umah kak dayang jack (DJ)...so utk bukak pose ari ke7, aku msk lauk nie...hubby kata sedap sgt...heheheh..dia suka la tue...tp aku ada ubah2 skit la cara msk ikut cara aku....kalau nk tgk resepi asal, leh tgk sini k..mtk ampun yer kak DJ...

Ayam Masak Marvellous

Bahan2:
6 ketul ayam - digoreng terlebih dahulu
2 sudu besar cili boh
1 sudu kecil sos tiram
1 sudu kecil kicap manis
1 sudu besar rempah kari ayam
2 tangkai daun kari
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto
Air asam jawa

Bahan2 tumbuk :
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1cm halia
1 batang serai
1 biji cili merah
1cm belacan

Cara2 masak:
1. Bahan tumbuk digaul rata dengan rempah kari ayam (bahan A).
2. Panaskan minyak dan masukkan bahan A dan daun kari.
3. Tumis sehingga garing dan pecah minyak.
4. Masukkan cili boh dan tumis sehingga cili masak.
5. Kemudian masukkan sos tiram, kicap manis, garam dan ajinamoto.
6. Kacau sebentar dan masukkan air asam jawa serta air secukupnya.
7. Last skali masukkan ayam dan gaul hingga rata.


2 comments:

Ina said...

wah rajinnya masak n update blog... den tongah malas nih....

KOALAJEPONG said...

hahhaha..aku nie bermusim jgk long weh..time malas tue, smpi berabuk blog ni huh...

Related Posts with Thumbnails