Followers

Thursday, August 12, 2010

Ikan Siakap Goreng Berempah Woku

Salam Ramadhan semua...semlm korang berbuka ngam lauk ape? utk 1st day bukak pose, aku saje nk mengetest resepi dr umah kak umi kuantan...lain drpd yg lain..resepi asal katanya umi dia ceduk dr majalah sedap....bg aku mmg sedap la...

Aku lak boring dah kalau ikan siakap biasa msk 3 rasa atau stim...patutnyer resepi dr kak umi nie kena bakar...tp aku tk sompet aihhh...aku grg je ikan tue...konon2 nyer ingatkan sempat la ukt mkn time buka pose...tp lastnyer tk dang jgk...langsung kena smbg msk kuah nyer lps bukak pose...ikan nyer aku dah grg awal2...kalau tau aku buat je bakar...uuhuhuuh...kalut psl semlm gedit nk g bazar ramadhan..sakan jgk aku borong..muahahahha...

Tp serius cakap, rasenyer lg sodap kalau bakar atau stim...lg meriah nt bau dia...psl ada byk penggunaan dedaun...nt la yer baba..ibu msk lain kali lak...kita try bakar yer...soli...hehehehe...

Bahan2:

1 ekor ikan siakap (dilumur dengan garam + serbuk kunyit)
4 helai daun limau purut - buang tulangnya dan hiris halus
2 helai daun pandan - hiris halus
1 helai daun kunyit - hiris halus
2 batang serai - ambil putihnya dan hiris halus
1 biji tomato merah - potong dadu
2 mangkuk kecil air
2 sudu besar sos ikan
Sedikit garam
Sedikit ajinamoto
2 tangkai daun bawang - dipotong-potong
2 tangkai daun sup - dipotong-potong

Bahan2 Tumbuk:


6 biji bawang merah
2 biji bawang putih
5 biji cili padi
2 1/2 biji buah keras (resepi asal nyer patutnya bakar, tp tk sompet aihhh)
2cm kunyit hidup (resepi asal nyer patutnya bakar, tp tk sompet jgk)
2 cm halia

Cara2 Masak:

1. Masukkan minyak (kuantiti yg byk) dan apabila minyak btl2 panas, baru mskkan ikan siakap. Goreng hingga msk (aku tk suka garing sgt).
2. Panaskan sedikit minyak, tumiskan bahan tumbuk, daun limau purut, daun pandan, daun kunyit dan serai sehingga terbit aroma.
3. Masukkan tomato dan kacau hingga layu.
4. Masukkan air, sos ikan, ajinamoto dan garam. Masak sehingga matang dan mendidih.
5.Tuangkan semua kuah pekat tadi di atas ikan. Hidangkan bersama dengan hirisan daun bawang dan daun sup.

Psssttt...aku byk outer blk resepi nie...psl ada bahan cam daun selasih tk de plak...mtk ampun yer kak umi...hehehhe..kalau korang nk tgk resepi asal, sila ke dapur kak umi...

3 comments:

Ina said...

bakpe dok ato ke aku sket...kedekut ler mu nih...

KOALAJEPONG said...

hahhaha..kalau anto ke mu, tkt dok sapa pah sdh...sbb nyer posmen cilop dulu...

Ina said...

alaaa...alasan x mboh v la tu...

Related Posts with Thumbnails